Brainstorming

Jelena Šijan
06. decembar 2006.

 

"Brainstorming" ili "moždana oluja" je idealan način za radikalno rešavanje poslovnih problema. Sve ideje su dobrodošle, pa čak i one naoko besmislene, a mesta kritici nema. Cilj moždane oluje je da se svi zaposleni tokom sastanka dobro zabave, opuste i, bez ustezanja, iznesu svoje mišljenje o određenom problemu ili temi o kojoj se govori. Krajnji cilj je kvalitet na ideji ili rešenje.

Pristup se temelji na činjenici da različiti ljudi sa različitim iskustvima i znanjem drugačije pristupaju problemu. Veoma je koristan kada je neophodno smisliti nešto novo i neobično u cilju poboljšanja usluge ili proizvoda, ili u situacijama kada dotadašnji pristup ne daje očekivane rezultate. Ova tehnika se sprovodi unutar radnog tima, a uključena su sva dotadašnja iskustva i znanja članova ekipe.

Vođa projekta od svakog uključenog traži ideje ili mišljenja koja u prvom trenutku mogu delovati neizvodljivo, pa čak i šokantno. Sve iznete ideje moguće je kasnije uobličiti i prevesti u primenljive. Najbitnije je da se tokom radnog sastanka ideje ne kritikuju, da se sagovornicima da apsolutna sloboda mišljenja. Tim se ne sme ograničavati. Poenta iznošenja ideja je da se otvore sve mogućnosti, kao i da se stvori mesto za nove ideje. Predlozi se analiziraju na kraju sastanka, a nakon sastanka, daljom analizom, najbolji se primenjuju na konkretni slučaj.

Smisliti nešto originalno i novo nije uvek lak posao. "Mozgati" možete samostalno ili u grupi. Ukoliko se odlučite za prvi način, dakle samostalno, u toku predviđenog vremena za "brainstorming", pokušavaćete da smislite mnogo više ideja nego što ćete to možda činiti na grupnom "brainstormingu". Jedan od razloga je što ne morate brinuti o tuđem mišljenju. Zbog toga ćete se osećati slobodnije i kreativnije. Ipak, ma koliko maštoviti bili, ideje koje se budu nizale neće biti podjednako delotvorne jer je u ovom slučaju jako bitno iskustvo grupe.

Najbolji deo grupnog "brainstorminga" je u tome što na jednom mestu možete čuti mnogo raznovrsnih ideja kolega koji imaju različita iskustva u odnosu na vas. Baš ta šarenolikost u iskustvima i znanjima predstavlja dobar put od začetka ideje do njene realizacije. No, iako je zahvalniji od individualnog, i ovaj pristup ima svojih nedostataka. Glavni nedostatak je u tome što nosi rizik za pojedinca. Ponekad se i koristan, ali čudan predlog nekom iz grupe može učiniti neprimenljiv, pa čak i glup. Zato je bitno da osoba koja organizuje sastanak dobro koordinira prisutne i da na vešt način izbegne pokušaj onih koji bi mogli da ugroze ostale u grupi svojim netaktičkim primedbama.

Posle određenog vremena, može Vam se učiniti da ideja više nema. U takvoj situaciji, sastanak možete podstaći tako što ćete nasumice reći bilo koju reč na koju će se ostali u timu nadovezivati. Naravno, neke reči mogu imati konkretnu vezu sa problemom ili idejom na kojoj se radi, ali i ne moraju. Nasumice izabrane reči interesantne su i po tome što će Vas sasvim slučajno podsetiti na neku ideju koju ste možda zaboravili.

Da biste uspešno koordinirali ovakvom vrstom sastanka, morate se pridržavati sledećih pravila:

  • Jasno definišite problem koji želite da rešite. Postavite jedno konkretno pitanje i odredite kriterijume koje bi bilo dobro slediti.
  • Postavite pitanje ili recite samo jednu reč, na osnovu koje će svi prisutni da koriste sve asocijacije koje im padnu na pamet.
  • Održavajte sastanak usmeren na problem ili ideju koju želite da azvijete
  • Pobrinite se da niko od prisutnih ne kritikuje ideje za vreme "brainstorminga" . Kritikovanje ideja može predstavljati rizik za članove grupe posle čega bi prestali aktivno da učestvuju u sastanku i iznose ideje. Kritikovanje ovde guši kreativnost.
  • Ohrabrite ideje svih članova grupe. Podstaknite sve prisutne da se što efikasnije uključe u rešavanje problema
  • Pokušajte da se za vreme ovakvog sastanka zabavite sa timom. Što je veća sloboda i opuštenija atmosfera, i članovi tima su opušteniji i spremniji na iznošenje ideja, bez straha da bi mogli ispasti smešni ili nedovoljno upućeni.
  • Pobrinite se da se ne zadržavate dugo na jednoj ideji
  • Ohrabrite članove tima da se nadovezuju na ideje
  • Zadužite jednu osobu da zapisuje svaku ideju koja se nametne tokom "brainstorminga".
  • Pohvalite kreativnost i zalaganje tima tokom "brainstorminga"

Pošto ste završili sa sastankom, na papiru su vam ostale zapisane ideje i predlozi učesnika. Sledeći korak je evaluacija iznetih ideja, odnosno ocenjivanje i odabir najboljih i najkorisnijih.

U fazi ocenjivanja ideje učestvuje manji broj ljudi, do pet, da bi se izbegla duža diskusija o pojedinim idejama. Vrednovanje i ocenjivanje ideja traje najduže dan ili dva, retko i kraće (nekoliko sati), nakon čega se neka ideja uzima za vodeću.

U procesu ocenjivanja učesnici koriste oštre agrumente i logiku, prethodno znanje i iskustvo kako bi što korektnije vrednovali ideje. U slučaju da se radi o užem stručnom problemu, mogu se osloniti i na mišljena i kriterijume eksperata iz oblasti koja se obrađuje.

U toku ocenjivanja, vodi se uglavnom računa o tri kriterijuma koji se rangiraju po značaju. Na primer, ukoliko je reč o nekom tehničkom proizvodu, kriterijumi bi bili: vreme, cena i izvodljivost. Veliku pomoć u ocenjivanju mogu pružiti i specijalne tabele koje će doprineti lakšem sortiranju ideja po funkciji, argumentima, karakteristikama.

Ako vam je ponuđen veliki broj ideja, preporučuje se njihovo sortiranje i grupisanje po sličnosti. Zatim možete preći na ocenjivanje ideja po grupama koje će za krajnji cilj imati odabir najboljih ideja iz svake grupe. Na kraju se formira grupa najboljih ideja koje se pojedinačno proveravaju.

Odabiraju se samo one ideje koje su funkcionalne i praktično ostvarive. Broj odabranih ideja zavisi od same prirode problema, ali nekada problem može biti takav da zahteva samo jedno rešenje. Nisu sve iznete ideje trenutno ostvarive. To, takođe, ne znači da je možemo odbaciti. Sve predloge, ideje i asocijacije, posle pažljivog proučavanja treba da se sačuvaju za period kada će možda biti korisne.

Citati: "BC bilten" objavljen na Internet portalu "E kapije"

11. decembar 2006. u 11:04:22 Brainstormer:

Hmmm...

Bio sam uveren da ja u mom poslovnom okruzenju uspesno primenjujem Brainstorming... Ocigledno nisam imao pravi izvor informacija o tome - do sada!

Hvala Jelena, bravo, i naravno JOŠ !

Dodajte vaš komentar | Podelite na Fejsbuku